DKK

Oldmoney graf
Ved du hvor meget 15 kroner i 1969 svarer til i dag?
Med Oldmoney kan du beregne det nu. Skriv beløbet du vil regne fra og vælg hvilke år, du vil omregne imellem. Det var det værd i dag!

Er du også blevet snydt? Nu straffes 'shrinkflation'

Chips fra Doritos og Pringles, slik fra M&M's, yoghurt og vaskemiddel. Der findes utallige eksempler på produkter, der skrumper i størrelse, uden at falde pris. En skidt tendens, advarer Forbrugerrådet Tænk. (Collage: PR-fotos)
Chips fra Doritos og Pringles, slik fra M&M's, yoghurt og vaskemiddel. Der findes utallige eksempler på produkter, der skrumper i størrelse, uden at falde pris. En skidt tendens, advarer Forbrugerrådet Tænk. (Collage: PR-fotos)

Priskrigen raser i supermarkederne. Men et særligt fænomen narrer forbrugere verden over. Nu indfører Sydkorea straf mod fødevareproducenter, der snyder på vægten. Se listen over de mest kendte fødevarer, der er skrumpet, uden at blive billigere.


På Oldmoney er vi eksperter i inflation.

Men redaktionen studsede over dagens nyhed om et internationalt politisk indgreb mod inflationens navnebror, nemlig 'shrinkflation'. Historien kommer her.

annonce
I Sydkorea kan fødevareproducenter og -leverandører nu blive ikendt en bøde, hvis de undlader at gøre opmærksom på varer, der er skrumpet i vægt.

De sydkoreanske myndigheder slår nemlig hårdt ned på såkaldt shrinkflation og lover bøder til producenter og leverandører, der ikke gør forbrugerne opmærksomme på, at en vare er skrumpet i størrelse. Det skriver Reuters ifølge FødevareWatch.

Det er især fødevareproducenter, som gør brug af det beskidte trick, hvor indholdet af deres produkter på varehylderne bliver mindre og mindre, uden at forbrugerne opdager det - imens forbliver prisen den samme. På den måde sparer virksomheden omkostninger til deres vareforbrug, uden at tirre kunderne med åbenlyse prisstigninger.

Koreanerne strammer grebet

De koreanske virksomheder risikerer bøder på op til 5 mio. won, der svarer til omkring 25.000 kroner, allerede første gang de overtræder reglerne - herefter bliver bøden fordoblet.
FAKTA

Hvad er shrinkflation?

I økonomi er shrinkflation - på dansk også kaldet skrumpeflation - at genstande skrumper eller bliver færre, i andre tilfælde bliver omformuleret eller reduceret i kvalitet, altimens producenten opretholder den samme pris. Begrebet er en sammentrækning af ordene shrink (skrumpe) og inflation.

Shrinkflation lader virksomheder øge deres overskudsgrad og rentabilitet mens de bibeholder deres salgsvolumen, og det bruges ofte som et alternativ til at øge priserne i forbindelse med inflation. Forbrugere er som regel kritiske overfor dette, men opdager sjældent ellre sent, at deres vare er blevet forringet.

Top 10: De mest kendte eksempler

I 2010 reducerede Kraft deres Toblerone-pakker fra 200 g til 170 g. I 2016 reducerede Mondelez International igen deres Toblerone i Storbritannien fra 170 g til 150 g, mens deres pakker med 400 g blev reduceret til 360 g, hvilket blev gjort ved at øge afstanden mellem chokoladetrekanterne.

Tetley-teposer bliver nu solgt i pakker med 88 stk. i stedet for 100 stk.

Nestlé reducerede deres After Eight Mint Chocolate Thins fra 200 g til 170 g.

I 2003 reducerede Danone deres yoghurt fra 237 ml til 177 ml.

I januar 2009 annoncerede Häagen-Dazs at de ville reducere størrelsen på deres isbægre i USA fra 470 ml til 410 ml.

I juli 2015 blev en bøtte Cadbury Roses reduceret fra 975 g i 2011 til 730 g, mens prisen forblev den samme.

Magnum-is blev i 2016 reduceret fra 120 ml til 110 ml.

I 2022 reducerede Procter & Gamble antallet af ark per rulle toiletpapir fra 264 til 244.

Pakker med smør i Danmark er blevet reduceret fra 250 g til 200 g.

I 2024 lod Arla fedtprocenten falde i både deres fløde fra 38 % til 36 % og Kærgården fra 72 % til 70 %. I 2020 havde Kærgården et fedtindhold på 75 %.

”Ændringen har til formål at forhindre en situation, hvor virksomheder reducerer størrelsen, standarden, vægten eller mængden af deres produkter uden tilstrækkelig varsel, så forbrugerne ubevidst kommer til at betale en betydelig prisstigning,” oplyser Sydkoreas Fair Trade Commission i en udtalelse.

Franskmændene kommer efter skrumpe-skurkene

Også de europæiske politikere er ved at få øjnene op for shrinkflation. I marts besluttede Frankrigs regering, at alle butikker fremover tydeligt skal deklarere det, hvis mængden på en vare er blevet reduceret af producenten.

Shrinkflation er siden blevet en kilde til frustration i fransk handelsliv og et politisk spørgsmål for præsident Emmanuel Macron, da franskmændene fortsat kæmper med høje leveomkostninger. Selv om inflationen for nylig er aftaget i Europa fra de rekordhøje niveauer for bare et år siden, er priserne på mange fødevarer stadig høje.

Frankrig har også fremlagt et forslag for EU, der vil tvinge fødevaredetailhandlere i hele Europa til at gennemføre en mærkningskampagne for shrinkflation.

Derfor gør de dine fødevarer mindre

Morten Bruun Pedersen, der er cheføkonom ved Forbrugerrådet Tænk, har holdt øje med tendensen, hvor størrelse eller kvalitet af produkterne ændres, men beholder samme pris.

Ifølge ham sker det, fordi vi har haft en periode med prisstigninger på råvarerne. "Så fødevareproducenterne forsøger at gøre det mere spiseligt at købe produkterne trods prisstigninger ved at skrue ned for størrelsen i stedet," siger han til TV 2.

Spørger man hos virksomhedernes interesseorganisation, Dansk Erhverv, peger markedsdirektør Lotte Engbæk Larsen også på inflationen som årsag til, at produkterne ændrer sig i størrelse og kvalitet. Derfor mener hun, at man typisk ser tendensen komme i bølger.
annonce
"Når der kommer afgifter, eller priserne stiger, så stiger omkostningerne for producenterne også. Her kan de skrue på prisen på varen, eller de kan skrue på indholdet," vurderer hun.

Lad dig ikke narre: Sådan opdager du det

Ifølge Morten Bruun Pedersen benytter producenterne metoden, fordi forbrugerne lægger mærke til, hvis prisen for en vare stiger, men de lægger ikke mærke til, at produktet bliver mindre.

Men tendensen slækker på tilliden til producenterne, fordi reduktionen i størrelse eller kvalitet ikke meldes ud til forbrugerne, og indkøbsturen bliver mere besværlig, mener forbrugernes vagthund.

"Hvis forbrugeren skal kontrollere alt til bunds om pris og mængde, så tager det meget tid og er besværligt. Og det er ikke den eneste ting, man skal holde øje med, når der også slækkes på kvaliteten af produktet," advarer forbrugerøkonomen. Både Morten Bruun Pedersen og Lotte Engbæk Larsen råder til, at man holder øje med liter- eller kiloprisen, når man handler.

"Det er en vigtig information for forbrugerne at holde øje med, for så kan man sammenligne prisen nu med sidste uge og med de andre konkurrerende produkter," mener virksomhedernes Lotte Engbæk Larsen.

Hvis man opdager, at en fødevareproducent har ændret på produktet, har forbrugernes Morten Bruun Pedersen et ekstra råd:

"Man kan være fræk og skrive til producenterne og spørge, hvorfor de gør det, så de bliver presset lidt," afslutter han.

Få gratis nyheder fra Oldmoneys redaktion

Alt om inflation og prisudvikling. Modtag vores nyhedsbrev en gang om ugen



Shrinkflation Skrumpeflation Sydkorea Frankrig Forbrugerrådet Tænk Dansk Erhverv Morten Bruun Pedersen Lotte Engbæk Larsen Doritos Pringles M&M's Nestlé Mondelez International Arla Danone Procter & Gamble Häagen-Dazs

Vil du dele artiklen?


Kunne du bruge artiklen? Bliv opdateret

Tilmeld dig gratis Oldmoneys nyhedsbrev og hold dig ajour om inflationen i Danmark

Læs også

annonce

Vil du være foran når priserne stiger?

Spar penge og investér klogt - bliv klædt på med det gratis nyhedsbrev fra Oldmoney


Mest læste
Anbefaling

Følg prisudviklingen

Vil du også være først når priserne er på vej op eller ned? Følg Oldmoney på dit sociale medie

Læses lige nu
annonce

Mest omregnede
  • 1.000 kr.
    1950 › 1951
  • 1.000 kr.
    1959 › 1960
  • 1.000 kr.
    1989 › 1990
  • 500 kr.
    1928 › 2024
  • 1 kr.
    1900 › 2024

  • Slå inflationen

    Bliv klogere på investering med Oldmoneys investeringsguides